قیمت انواع دیگ بخار|اجزای دیگ بخار|اصول دیگ بخار|دیگ بخار صنعتی

قیمت انواع دیگ بخار|اجزای دیگ بخار|اصول دیگ بخار|دیگ بخار صنعتی

مشهد بخار بزرگترین و با سابقه ترین تولید کننده انواع دیگه بخار با 20% تخفیف در مشهد ، ایران و منطقه خاورمیانه می باشد با افتخار آماده ارائه هرگونه مشاوره قبل از خرید به عموم هموطنان عزیز می باشیم تا در صورت تصمیم به خرید دیگ بخار بهترین گزینه را با نازلترین قیمت خریداری نمایید لذا جهت دریافت هرگونه مشاوره تخصصی می توانید به یکی از شماره های 05135411722 - 09155807005 - 09157607106 - 09371889859 تماس برقرار کرده و به صورت رایگان از تجربیات 40 ساله متخصصین مجموعه عظیم مشهد بخار بهره مند شوید.


مهمترین و اساسی ترین نکاتی که باید در هنگام خرید دیگ بخار در نظر گرفته شود را بیان نمایید.

قیمت انواع دیگ بخار|اجزای دیگ بخار|اصول دیگ بخار|دیگ بخار صنعتی 

هنگام خرید دیگ بخار، برخی نکات حائز اهمیت را برای انتخاب مناسب ترین دیگ بخار به منظور برآورده کردن نیازها و تضمین عملکرد بهینه می‌توان در نظر گرفت. در زیر مهمترین و اساسی ترین نکات را برای خرید دیگ بخار بیان می‌کنیم:

1. نوع دیگ بخار: دو نوع دیگ بخار خانگی و صنعتی وجود دارد که بسته به نیازتان، باید نوع مناسب را انتخاب کنید. دیگ بخار خانگی برای استفاده در خانه و کاربردهای خانگی و دیگ بخار صنعتی برای استفاده در صنایع و اماکن تجاری مناسب است.

2. ظرفیت دیگ بخار: ظرفیت مورد نیاز شما بسیار مهم است. این ظرفیت به مقدار بخاری که برای فرآیندی خاص نیاز دارید بستگی دارد. بررسی نیازهای خود را انجام دهید و دیگ بخاری با ظرفیت مناسب را انتخاب کنید.

3. فشار و دما: دمای و فشار بخاری که دیگ بخار برای عملکرد بهینه نیاز دارد، باید با نیازهای شما هماهنگ باشد. مطمئن شوید که دیگ بخاری که انتخاب می‌کنید، قابلیت تنظیم دما و فشار را دارد و با نیازهای شما سازگار است.

در این مقاله تصمیم گرفتیم در مورد موضوعاتی که بیشتر در جستجوهای گوگل پیرامون دیگ بخار صورت می گیرد توضیحاتی را ارائه نمایید که البته به طور مفصل در ادامه سلسه مقالات و مطالب وب سایت مشهد بخار بیشتر به آن خواهیم پرداخت از جمله این موضوعات عبارت می باشد از 1- دیگ بخار چیست؟ 2- مشخصات دیگ بخار 3- مخزن دیگ بخار 4- دیگ بخار صنعتی 5- دیگ بخار کوچک 6- اصول دیگ بخار 7- اجزای دیگ بخار 8- قیمت انواع دیگ بخار

 قیمت انواع دیگ بخار|اجزای دیگ بخار|اصول دیگ بخار|دیگ بخار صنعتی

1- دیگه بخار چیست ؟

دیگ بخار ظرفی فلزی دربسته است که از یک طرف در تماس مستقیم با حرارت و از طرف دیگر دارای آب می باشد و به نوعی تبادل حرارت را بین آب و آتش ایجاد می کند که این تبادل حرارتی سبب افزایش دمای آب تا رسیدن به نقطه جوش و تولید بخار می گردد.

از طرف دیگر با توجه به اینکه بخار در یک ظرف دربسته تولید می شود درنتیجه این امر سبب ایجاد یک مخزن تحت فشار می شود و چون علاوه بر فشار داخل مخزن که نیازمند تحمل فشار مکانیکی برای جداره مخزن می باشد حرارت بالا نیز سبب بیشتر شدن اهمیت چگونگی تولید و ساخت انواع دیگ بخار شده است.

با این مقدمه ما پی می بریم که یک دیگ بخار ، مخزنی تحت فشار داخلی است که در تماس با آتش آب را تبدیل به بخار مینماید.

2- مشخصات دیگ بخار:

متعارف ترین بویلر بخار از نوع دیگ های بخار  Packaged Steam boiler و لوله آتشین Fire Tube هستند که در ساختمان داخلی خود شامل سه مرحله عبور گاز (گاز گرم حاصل از اشتعال سوخت) است.

مرحله نخست از قسمت جلو کوره تا انتهای آن است (پاس1) و طوری ساخته شده که در مقابل گرمای حاصله از احتراق و سوخت و جذب حرارت از بدنه کوره و انقباض حاصله از آن مقاومت می کند و حالت ارتجائی دارد.

مرحله دوم و سوم عبور گاز شامل عبور گاز حاصل از اشتعال سوخت در دو سری لوله (پاس شماره 2 و 3) می باشد. اطاقک احتراق نصب شده در انتهای کوره بویلر بخار حرارت حاصله از احتراق سوخت را بصورت تشعشعی به سطح آب داخل دیگ بخار منتقل می سازد.

لایه سیمانی نسوزی در دریچه عقبی دیگ به کار رفته است. این دریچه به اندازه کافی بزرگ و مخصوص دخول افراد به منظور بازرسی مجرای خروجی گاز یا دود (دودکش اصلی دیگ) را بر حسب شرایط محل نصب می توان در بالا و یا در پشت دیگ نصب نمود.

بدنه دیگ بخار با یک لایه عایق پشم شیشه مرغوب به ضخامت ٥٠ میلی متر پوشیده شده و روی آن بوسیله ورق نرم و نازک فولادی روکش کاری شده است. اتصالات بدنه و کوره دیگ و بویلر  بوسیله جوشکاری انجام شده و تمامی جوش ها بوسیله اشعه x تست شده و تنش های داخلی آن آزاد گردیده است. سوخت مایع و گاز سوخت مناسب این دیگ ها هستند و می توان از مشعل های گازسوز یا مایع سوز و یا از مشعل های مختلط دو سوخته گاز و مایع استفاده نمود.

قیمت انواع دیگ بخار|اجزای دیگ بخار|اصول دیگ بخار|دیگ بخار صنعتی

هوارسانی در دیگ بخار:

هوارسانی دیگ بوسیله یک فن الکتریکی تأمین می شود. هوای ورودی دیگ بخار بوسیله دمپر کنترل می گردد. هوای اولیه بوسیله فن تهیه و از طریق محفظه هوا فن اولیه سوار شده روی شافت برسد. و این فن حدود 7% هوای لازم جهت احتراق سوخت را تأمین می نماید. هوای ثانویه مستقیماً از طریق محفظه باد تغذیه می شود.

تنظیم دمپر و هوای اولیه و مقدار سوخت لازم بوسیله دمپر موتور و بادامک های مربوطه با اهرم های موجود انجام می شود.

ساختمان بدنه دیگ بخار:

١- بدنه خارجی (شماره 1) : بدنه خارجی دیگ بخار ورقی است شکل استوانه که ضخامت نگهدارنده لوله های عقب و جلو در دو سر آن نصب شده است.

٢- کوره و اطاقک احتراق (شماره 1 و 4) : کوره شکل استوانه با اتصالات جوشی طولی و عرضی ساخته شده است که حاوی انحنای مقعری شکل ارتجاعی جهت انبساط کوره می باشد. اطاقک احتراق میانی شامل ورق استوانه ای شکلی است که ازدو طرف بوسیله دو صفحه محصور شده است. کوره مابین دو صفحه نگهدارنده لوله های عقب و جلو قرار گرفته و اولین گذرگاه شعله و گاز را تشکیل می دهد. صفحه عقبی اطاقک احتراق و صفحه نگهدارنده لوله ها با میلگردهای مقاوم بوسیله جوشکاری به هم متصل شده است.

٣- لوله ها: دو سری لوله مقاوم جهت عبور گاز مرحله دوم و سوم نصب شده که در دیگ هایی که فشار کاری آنها تا 79/13 بار (200 پوند بر انیچ مربع) هستند اکسپند شده و برای فشارهای کاری بیشتر علاوه بر اکسپند کاری جوشکاری نیز شده است.

٤- تمیز کاری و کنترل دیگ: دریچه آدم رو در بالای دیگ، دریچه مخصوص تخلیه رسوبات در پشت دیگ، و دریچه ویژه بازدید اطاقک احتراق هر یک جهت تمیز کاری یا بازرسی و یا هر دو در قسمتهای مختلف دیگ تعبیه شده است. در جلو دیگ دو عدد درب آویزان بزرگ قرار گرفته که با باز کردن آنها می توان ضمن بازدید از لوله های ویژه عبور گاز، آنها را تمیز نمود. با باز نمودن درب های عقبی تعبیه شده در روی محفظه دود عقبی دیگ می توان صفحه نگهدارنده لوله های عقب دیگ را بازرسی کرد.

٥- نصب دستگاه های خارجی دیگ بخار: نصب قطعات اصلی و کمکی و وسائل کنترل کننده با لوله های مقاوم بوسیله جوشکاری روی بدنه انجام شده است.

وسائل و اتصالات دیگ بخار:

آب مورد نیاز دیگ بخار بوسیله پمپ تغذیه تأمین می شود. آب ورودی دیگ بخار از طریق شیر تغذیه عبور می کند. موقعیکه سطح آب به حد نرمال یعنی نزدیک به وسط آب نمای شیشه ای رسید، پمپ تغذیه بوسیله کنترل کننده دو حالته متوقف می شود. و بالعکس وقتیکه سطح آب از حد نرمال پائین تر رفت، کلید کنترل استارت پمپ را جهت جبران کمبود آب و رساندن آن به حد نرمال روشن می کند.

برای دیگ های بخار با ظرفیت ( kg/h 8150 - Ib/h 18000 ) و بالاتر به جای سیستم کنترل دو حالته کنترل تغذیه مدوله، با کلید شناوری، جعبه کنترل، توام با یک عدد شیر کنترل تغذیه مدوله به کار می برند. پمپ تغذیه دائماً روشن می ماند ولی شیر کنترل مدوله تغذیه به اندازه آب مورد نیاز دیگ کم و یا زیاد می شود و کمبود سطح آب را جبران می نماید.

قیمت انواع دیگ بخار|اجزای دیگ بخار|اصول دیگ بخار|دیگ بخار صنعتی

فشار بخار داخل دیگ بوسیله مانومتر (سی تیرپ) نشان داده می شود. وقتی که فشار به حد کاری رسید می توان با باز کردن شیر اصلی بخار (شماره 6) بخار را جهت مصرف در کارخانه یا استفاده در سیستم های گرمایش روانه ساخت.

فشار بخار دیگ را، کنترل کننده مدوله فشار اندازه گیری می کند. ازدیاد فشار باعث تحریک پتانسیومتر شده و دریچه بطور خودکار از طریق مدلیشن موتور سوخت و هوای مشعل را کم می کند. و آن را از حالت زیاد به حالت کم تبدیل می نماید و در صورت کمبود مصرف بخار مشعل را خاموش می سازد.

چنانچه مقدار بخار کمتری مورد نیاز باشد مشعل خاموش می شود. وقتی فشار بخار به حداقل خود رسید، کنترل کننده پتانسیومتری فشار، مجددا مشعل را روشن می نماید.

چنانچه به علتی کنترل کننده پتانسیومتری فشار عمل نکند یا خراب شده باشد، فشار در داخل دیگ بالا رفته تا به حد طراحی برسد .در این موقع شیر اطمینان دیگ عمل کرده و بخار اضافی دیگ را تخلیه نموده و فشار بخار را به حد مجاز می رساند و با این عمل از خطرات فشار اضافی درون دیگ جلوگیری می شود.

لرزش ها فشار درون دیگ از شیر بخار و دستگاه های کنترل کننده فشار به عقربه مانومتر منتقل می شود.

چنانچه به علتی آب تغذیه به دیگ نرسد و سطح آب دیگ از حد معمول پائین تر باشد. تخلیه دو حالته ضمن خاموش کردن مشعل، زنگ مشعل و چراغ اعلام خطر سطح آب کم است را روشن می کند. و فقط در صورت رسیدن آب به حد نرمال چراغ سطح آب کم است خاموش می شود و مشعل بطور اتوماتیک شروع به کار می نماید.

در صورت ادامه نزول سطح آب و رسیدن آن به زیر سطح نرمال زنگ و چراغ سطح آب خیلی کم است شروع به کار کرده و مشعل را خاموش می سازد. تا زمانیکه آب به سطح نرمال برسد مشعل شروع به کار نخواهد کرد. فقط با استفاده از کلید دستی می توان مشعل را مجددا روشن کرد.

با باز کردن شیر تخلیه آب می توان با خارج کردن آب دیگ مقداری از غلظت نمک های موجود کاست. شیر هواگیری جهت تخلیه هوای دیگ زمان پر کردن با آب و نیز جهت تخلیه خلع موجود در موقع خاموش نمودن دیگ به کار می رود. وقتی دیگ در حال کاری است، این شیر باید بسته باشد.

جهت تامین آب مورد نیاز جهت آزمایش کیفیت آب دیگ از شیر کنترل املاح آب یا شیر نمونه برداری استفاده می شود. صافی ورودی آب برروی لوله مکنده پمپ تغذیه نصب می گردد. در دیگ هایی که در زمان های مشخصی کار می کنند می توان با نصب کلید نگهدارنده شعله، مشعل را تا رسیدن به فشار لازم در روی شعله کم نگهداری نمود.

در صورت افت سریع فشار دیگ می توان یک عدد شیر ضد مکش در لوله پمپ تغذیه نصب کرده یا این عمل از پر شدن بیش از حد دیگ در اثر اختلاف سطح مخزن تغذیه (که در ارتفاع بالاتری قرار دارد) جلوگیری نمود. فشار پمپ تغذیه بایستی بیش از فشار ضد مکش باشد. در غیر این صورت بایستی از پمپ بزرگتر استفاده شود.

قیمت انواع دیگ بخار|اجزای دیگ بخار|اصول دیگ بخار|دیگ بخار صنعتی

3- مخزن دیگ بخار:

مخزن کندانس یک منبع ذخیره سازی آب برگشتی از دیگ بخار بویلر صنعتی می باشد. این نوع آب برگشتی بویلر صنعتی از تقطیر بخار بوجود می آید. اما سوال اینجاست که چرا از یک منبع برای ذخیره سازی آب برگشتی استفاده می شود؟ چرا آب برگشتی را بصورت قیدبک و بدون هیچ مخزنی دوباره وارد دیگ بخار نمی کنند؟ بدلیل اینکه آب برگشتی دارای فشار بسیار زیادی می باشد، و نیاز است در منبعی ذخیره شود تا فشار آب به حداقل برسد. برای اینکار داخل مخزن کندانس دیگ بخار یک فشار شکن تعیبه شده است، تا فشار آب برگشتی بویلر را به حداقل برساند. از طرفی مقدار فشار آب ورودی هرچه بیشتر باشد به همان نسبت تبدیل شدن آب به بخار افزایش می باشد.

دلیل اینکه آب برگشتی را مستقیما به بویلر صنعتی فیدبک نمی شود وجود فشار بالای آب برگشتی است.هر چند این آب نیازی پیش تصفیه و تصفیه ندارد. اما اگر بدون تانک کندانس وارد دیگ بخار شود ممکن است به اجزای دیگ بخار بویلر صنعتی صدمه وارد کند. آب برگشتی بدلیل اینکه نیازی به تصفیه ندارد و تمام شرایط آب برای ورود به دیگ بخار را دارد زمان رسوب گرفتن مخزن کندانس را به حداقل می رساند. به تعریفی دیگر منبع کندانس دیگ بخار برای ذخیره سازی آب در جهت استفاده دوباره در بویلر صنعتی می باشد. که نیازی به دستگاه تصفیه آب دیگ بخار ندارد. این امر باعث به حداقل رسیدن رسوب و خوردگی در بویلر صنعتی می شود.

برای جمع آوری آب برگشتی از تله بخار استفاده می شود. در بسیاری از مواقع مخزن کندانس را در پایین ترین سطح تمامی تجهیزات نصب می کنند. که به آن چاله کندانس نیز گویند. معمولا به روش قطره ای آب کندانس را از تله بخار بویلر صنعتی جمع آوری می کنند.

مزایا و کاربرد های مخزن کندانس دیگ بخار:

از مزایایی مخزن کندانس میتوان به حداقل کردن هزینه های جانبی دیگ بخار اشاره نمود. بدین ترتیب که با استفاده از تانک کندانس بویلر صنعتی شاهد کاهش هزینه برای پیش تصفیه و تصفیه آب و همچنین عدم استفاده از مواد شیمیایی تصفیه آب دیگ بخار   خواهیم شد. از طرفی آب گرم آن دارای کیفیت بسیار بالای است. استفاده از مخزن کندانس باعث صرف جویی در مصرف سوخت دیگ بخار می شود. میتوان این نوع منبع را بصورت افقی و عمودی ساخت و دارای دریچه های برای تست و بازرسی می باشد.

در هنگام نصب تانک کندانس دیگ بخار اگر بصورت افقی باشد از پایه های زینی استفاده می شود و اگر مخزن کندانس عمودی باشد برای نصب آن از نبشی استفاده می شود. استفاده از تانک کندانس دیگ بخار میتواند یک منبع ذخیره سازی آب باشد که در زمان قطع شدن آب تغذیه بویلر صنعتی به سیستم وارد شود.

استفاده از مخزن کندانس بویلر صنعتی برای تبدیل نمودن بخار به آب می باشد تا بتوان آب برگشتی را دوباره تبدیل به بخار نمود. کاربرد این نوع مخزن برای عدم استفاده از سیستم های رسوب زدایی دیگ بخار بویلر صنعتی پیش گرمکن دیگ بخار و دستگاه های تصیفه آب می باشد. به همین دلیل مخزن کندانس یکی از مهمترین قسمت های موتورخانه بخار می باشد.

قیمت انواع دیگ بخار|اجزای دیگ بخار|اصول دیگ بخار|دیگ بخار صنعتی

انواع دیگ بخار

دیگ های بخار انواع مختلفی دارند که بر اساس نحوه عملکرد و کاربرد آنها طبقه بندی می شوند. برخی از انواع رایج دیگ های بخار عبارتند از:

  • دیگ های بخار آب داغ: دیگ های بخار آب داغ برای تولید آب داغ استفاده می شوند که می توان از آن برای گرمایش یا فرآیندهای صنعتی استفاده کرد.
  • دیگ های بخار بخار: دیگ های بخار بخار برای تولید بخار استفاده می شوند که می توان از آن برای نیروی محرکه یا خشک کردن استفاده کرد.
  • دیگ های بخار مایع داغ: دیگ های بخار مایع داغ برای تولید مایع داغ استفاده می شوند که می توان از آن برای فرآیندهای صنعتی استفاده کرد.
  • دیگ های بخار فلوت: دیگ های بخار فلوت برای تولید آب داغ یا بخار استفاده می شوند که می توان از آن برای گرمایش یا فرآیندهای صنعتی استفاده کرد.

دیگ های بخار می توانند از انواع مختلفی از سوخت ها استفاده کنند، از جمله گاز طبیعی، برق، نفت و زغال سنگ. نوع سوختی که انتخاب می کنید به هزینه سوخت و در دسترس بودن آن در منطقه شما بستگی دارد.

دیگ های بخار می توانند در اندازه ها و ظرفیت های مختلف ساخته شوند. انتخاب اندازه و ظرفیت دیگ بخار به نیازهای خاص شما بستگی دارد.

دیگ های بخار می توانند با انواع مختلفی از کنترل ها مجهز شوند. نوع کنترلی که انتخاب می کنید به نیازهای خاص شما بستگی دارد.

دیگ های بخار باید به طور منظم سرویس شوند تا ایمن و کارآمد باشند. برنامه سرویس دیگ بخار باید توسط سازنده دیگ بخار تعیین شود.

دیگ های بخار می توانند خطرناک باشند اگر به درستی نصب و نگهداری نشوند. آنها می توانند منجر به آتش سوزی، انفجار و سایر حوادث شوند. برای نصب و نگهداری دیگ های بخار باید توسط یک متخصص آموزش دیده انجام شود.

در اینجا برخی از مزایای استفاده از دیگ های بخار آورده شده است:

  • می توانند برای گرمایش، پخت و پز و خشک کردن استفاده شوند.
  • می توانند با انواع مختلفی از سوخت ها کار کنند.
  • در اندازه ها و ظرفیت های مختلف موجود هستند.
  • می توانند با انواع مختلفی از کنترل ها مجهز شوند.

در اینجا برخی از معایب استفاده از دیگ های بخار آورده شده است:

  • می توانند خطرناک باشند.
  • می توانند گران باشند.
  • ممکن است نیاز به نصب توسط یک متخصص داشته باشند.
  • ممکن است نیاز به نگهداری منظم داشته باشند.

در مجموع، دیگ های بخار یک راه عالی برای تولید بخار هستند. آنها می توانند برای کاربردهای مختلف استفاده شوند و می توانند در اندازه ها و ظرفیت های مختلف ساخته شوند. با این حال، آنها می توانند خطرناک باشند و باید توسط یک متخصص نصب و نگهداری شوند.

4- دیگ بخار صنعتی:

دیگ بخار صنعتی به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات تأسیسات صنعتی، عملیات تولید بخار برای استفاده در صنعت و برخی از سیستم های تأسیسات را بعهده دارد. دیگ های بخار صنعتی را می توان بر اساس طراحی ساخت (صرف نظر از ظرفیت، ابعاد و فشار کاری) به دو دسته "واترتیوپ" و "فایرتیوپ" دسته بندی نمود و دیگ های بخار فایرتیوپ، خود به دو گروه Wet Back و Dry Back تقسیم می شوند.

در دیگ های Dry Back یا عقب خشک انتهای لوله پاس های 2 و 3 هر دو به یک سطح شبکه متصل می شوند که به دلیل اختلاف دما در پاس 2 (1000°c) و پاس 3 (250°c) احتمال دارد در طول زمان، سطح این شبکه دچار تنش و در نهایت نشتی گردد. همچنین دیگ های عقب خشک نیازمند عایق کاری و انجام تعمیرات بر روی مواد نسوز طاقچه جداکننده پاس 3 و 2 در فواصل زمانی کوتاه می باشند که سبب بالا رفتن هزینه های تعمیرات و نگهداری دیگ بخار می گردد. بر این اساس و با توجه به اهمیت سطوح انتفال حرارت و استفاده از دیواره عقب دیگ جهت تبادل حرارت عمدتا از دیگ بخار وت بک wet back استفاده می گردد.

در انتخاب و سفارش دیگ های بخار صنعتی باید به موارد زیر توجه نمود:

1- هنگام انتخاب دیگ های بخار صنعتی فایرتیوپ علاوه بر ظرفیت و فشار کار دیگ، موارد مهم دیگری مانند تعداد پاس های محفظه احتراق دیگ، وت بک یا درای بک بودن دیگ و نوع سوخت ومشعل مربوطه را نیز باید مورد توجه قرار دهید. (همواره توجه داشته باشید که ظرفیت اسمی مشعل حدود 20% بیشتر از ظرفیت دیگ بخار در نظر گرفته شود)

2- همچنین کیفیت تجهیزات جانبی از قبیل پمپ آب تغذیه، سوپاپ اطمینان، شیرتک ضرب تخلیه، پرشر سوئیچ ها، لِول کنترل ها، شیر یکطرفه تغذیه، شیر اصلی خروجی بخار، تابلو برق، الکترود مصرفی و حتی نحوه ساخت و مونتاژ تیوپ های دیگر از عوامل مهم تضمین عملکرد پایدار آن می باشند. بر اساس استانداردهای پذیرفته شده بین المللی به طور کلی در ساخت دیگ بخار فولادی جنس بدنه (shell)، کوره یا محفظه احتراق و شبکه ها باید از فولادهای آلیاژی مخصوص ساخت مخازن تحت حرارت و فشار مطابق DIN 17MN4 و یا ASMEA516/G70 و برای جنس لوله ها یا تیوپ های بویلر از لوله های آتشخوار بدون درز استاندارد DIN ST 35.8 با قابلیت والس زدن مناسب باشد.

3- یکی از مهمترین نکات در طراحی و تولید دیگ بخار صنعتی، منطبق بودن کلیه قسمت های ساخت، اجرا، قطعات، کنترل، دسترسی، تست و ... با استانداردهای مدوّن و شناخته شده و همچنین نقشه های اجرایی ساخت و طراحی بویلر از برندهای تایید شده بین المللی است. به عبارت دیگر صرفا بهره گیری از نوع مرغوب فولادهای آلیاژی و لوله های آتشخوار استاندارد فوق به تنهایی نمی تواند تضمین کننده عملکرد، راندمان و طول عمر مفید بویلر باشد، بلکه لازم است ساخت بویلر با استفاده از نقشه های تایید شده و نیز به روش های تعریف شده و مورد قبول استانداردهای بین المللی انجام پذیرد. این نکته تا آنجا اهمیت دارد که ساخت بویلر بدون نقشه های مدوّن و تایید شده به هیچ وجه قابل توجیه نیست

4- نکته مهم دیگر در خصوص ساخت و تولید انواع دیگ‌های بخار صنعتی استاندار، نحوه اتصال لوله‌های آتشخوار دیگ بخار فایرتیوپ به تیوپ پلیت‌های ابتدا و انتهای دیگ می‌باشد. این اتصال باید لزوماً به روش اکسپند (والس) انجام گردد مگر در مورد لوله‌های مقاوم و داخل کوره فرعی که آن هم باید طبق استاندارد به روش اکسپند جوش و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص ایساب جهت جوشکاری شبکه برای دیگ آبگرم یا بخار انجام پذیرد.

قیمت انواع دیگ بخار|اجزای دیگ بخار|اصول دیگ بخار|دیگ بخار صنعتی

5- دیگ بخار کوچک یا بویلر صنعتی کوچک:

اغلب برای انتخاب دیگ های بخار از خرید بویلر صنعتی کوچک امتناع می کنند، و بدنبال خرید دیگ های بزرگ هستند. زمانی که صحبت از دیگ بخار می شود. میگویند هرچه اندازه آن بزرگ تر بهتر و قدرتمند تر است. این مسئله درست است اما در بسیاری از موارد بویلر صنعتی کوچک جوابگو است اما بواسطه باور غلط از خرید آن امتناع می شود. و اکثریت اقدام به خرید دیگ بخار بزرگ می کنند در صورتی که دیگ بخار کوچکتر جوابگو کار یا صنعت مورد نظر می باشد. دیگ های بزرگ تر لزوما بهتر نیستند. تعمیر و نگهداری آنها بسیار دشوار می باشد و فضای زیادی را اشغال می کنند. در صورتی در بویلر کوچک چنین نیست و تعمیر و نگهداری آن بسیار راحت و فضای کمی را نیز اشغال می کنند.

همچنین در بعضی از مدل های آن قابلیت جابجای وجود دارد. استفاده از دیگ بخار کوچک بسیار به صرف تر از ظرفیت های بزرگ تر می باشد و مقدار مصرف حامل های انرژی بشدت کاهش مییابد. همچنین راه اندازی و بهربردای آن آسان تر است. در دیگهای بخار بزرگتر بیش از یک ساعت زمان برای راه اندازی نیاز دارد. در مورد دیگ های کوچک این چنین نیست و در کمتر از 5 دقیقه میتوان آن را راه اندازی نمود. و راه اندازی آن بسیار آسان تر است در بعضی از موارد برای راه اندازی فقط نیاز به زدن یک کلید میتوان بویلر صنعتی کوچک را روشن نمود. استفاده از این نوع بویلر ها باعث صرفه جویی در وقت و بهره وری بیشتر می شود. طبق مقرارت جهانی فشار بویلرهای صنعتی کوچک حداکثر 7 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و ظرفیت و حجم مخزن آن کمتر از 500 لیتر است.

ساخت دیگ بخار کوچک

برای ساخت دیگ بخار کوچک باید تمامی تجهیزات و قطعات بسیار با کیفیت و دارای راندمان بالای باشد. ورق ها و صفحات مورد استفاده در ساخت آن باید طبق استاندارد و نباید کمتر از 6 میلی متر باشد. (نکته: جنس ورق های بکار رفته در ساخت دیگ بخار کوچک از نوع فولادی و یا چدنی است.) ضخامت لوله های بکار رفته باید حداقل 5 میلی متر باید باشد. در هنگام ساخت بویلر صنعتی کوچک نباید قطعات و تجهیزات در معرض ضربه مستقیم قرار گیرند همچنین نباید بطوری طراحی شوند که شعله مشعل مستقیما به قطعه ای برخورد کند.

در حین ساخت دیگ بخار کوچک و پس از اتمام ساخت باید توسط سازمان بازرسی تحت تست و بازرسی قرار گیرند. که بازرسی آن شامل: تست تجهیزات بکار رفته از لحاظ کیفیت و راندمان، بازرسی از هر مؤلفه پس از اتمام جوشکاری و حفاری، بازرسی هنگام نصب قطعات بویلر صنعتی کوچک ، تست هیدرولیک و تست هیدرواستاتیک برای مخزن بکار رفته در آن استفاده می شود. عملکرد بویلر صنعتی کوچک بدین صورت می باشد که مخزن آب توسط مشعل به نقطه جوش می رسد و سپس طی فرآیندی بسته به نوع بویلر کوچک بخار تولید می شود. و آن را در صنایع مختلف در جهت تولید استریل و نظافت استفاده می شود.

حتی میتوان از بویلر صنعتی در سیستم های گرمایشی نیز استفاده نمود. که در ادامه کاربردهای مختلف آن را مورد معرفی میکنیم اما قبل از اطلاع از کاربرد های آن باید شناختی در مورد انواع بویلر صنعتی کوچک داشته باشید تا بتوانید باتوجه به نیاز خود آن را خریداری کنید.

انواع بویلر صنعتی کوچک

بویلر های کوچک مانند بویلر های بزرگ دارای ظرفیت های مختلف و انواع مختلفی هستند که باید باتوجه به خصوصیات و ویژگی های یک بویلر کوچک مناسب با حوزه ای کاری خود خریداری کنید. انواع آن عبارتنداز: فایرتیوب و واترتیوب

1- بویلر صنعتی کوچک فایرتیوب رایج ترین نوع دیگ های بخار مورد استفاده در تاسیسات صنعتی کوچک است. بویلر لوله آتشی اغلب به صورت واحدهای کامل با پمپ ها و سیستم کنترلی تولید می شوند و تنها قبل از شروع کار نیاز به اتصال به آب و سوخت مناسب دارند. در بویلر صنعتی کوچک لوله آتشی ، شعله و گازهای گرمایی حاصل از احتراق درون لوله های قرار می گیرند. وتمامی این لوله ها درون یک درام آب قرار دارند. آب در خارج از لوله ها در حال گردش می باشد. با افزایش حرارت لوله ها آب داخل مخزن به نقطه جوش می رسد و در نتیجه بخار بوجود می آید.  فشارکاری بویلر های لوله آتشی فایرتیوب کمتر از 15 بار است. برای افزایش میزان فشارکاری میتوان ضخامت دیوارها و لوله ها را افزایش داد.

قیمت انواع دیگ بخار|اجزای دیگ بخار|اصول دیگ بخار|دیگ بخار صنعتی

2- در ین نوع از بویلر صنعتی کوچک شعله و گازهای حاصل از احتراق که دارای دمای بالای است در قسمت بیرونی لوله ها جریان دارد و آب درون لوله ها گردش می کند. احتراق سوخت در کوره صورت میگیرد و برخی از لوله های آب دیواره های کوره را تشکیل می دهند. اولین و متداول ترین بویلرها از این نوع هستند. اساسا کار بویلر فایرتیوب بدین صورت است که حباب های بخار در سمت گرم لوله ها شکل می گیرند. در نتیجه مخلوط آب و بخار دارای چگالی کمتری نسبت به آب سرد تر دارد بدین صورت بخار تولید می شود.

انواع سوخت بویلر صنعتی کوچک

معمولاً دیگهای بخار صنعتی توسط یکی از سه منبع سوخت گاز، گازئیل، نفت کوره تأمین می شوند. تعدادی بویلر صنعتی کوچک از سوخت چوب یا زیست توده هستند. تمام بویلر ها به هدایت گرما و تابش انرژی حرارتی در جهت هدایت حرکت آب یا بخار بستگی دارند و از آنجا که گرما از بخش هایی از گرمای زیاد به گرمای کم منتقل می شود ، یک کوره می تواند لوله هایی را که آب در آن وجود دارد را گرم می کند. فرایند بویلر به رفتار مایعات با دمای بالا که از طریق سوخت تامین می شود متکی است. سوخت بویلر صنعتی کوچک باتوجه به درخواست مشتری تعیین میگردد.

بدلیل اینکه ممکن است مشعلی را روی دیگ بخار نصب نمود که تامین سوخت مورد نظر برای مشعل در محل نصب و راه اندازی بویلر صنعتی کوچک مقدور نباشد بعه همین دلیل باتوجه به نیاز و درخواست مشتری سوخت تعیین می گردد.

کاربرد های بویلر صنعتی کوچک

  • لبنیات
  • دارویی
  • خشکشویی
  • صنایع نساجی
  • خیاطی
  • فرآوری مواد غذایی
  • کاغذ سازی
  • صنایع شیمیایی
  • ساخت و ساز
  • هتل
  • بیمارستان
  • صنایع لاستیکی
  • پرورش قارچ
  • بتن سازی
  • صنعت فرش و موکت
  • کارواش

قیمت انواع دیگ بخار|اجزای دیگ بخار|اصول دیگ بخار|دیگ بخار صنعتی

6- اصول دیگ بخار:

در صنعت همواره به دنبال منابع گرمایشی ایمن تر با کاربردی آسان هستند.صنعت دیگ بخار آب یکی از این موارد می باشد که در این جزوه با آن آشنا می شویم.

دیگ بخار جزئی از یک سیستم تولید کنندة بخار است ولی از آنجا که یکی از اصلی ترین بخشهای این سیستم می باشد به مولدهای بخار، دیگ بخار اطلاق می شود. در سیستمها ی تولید بخار به علت انجام عملیات تبخیر غلظت ناخالصیهایی باقی مانده افزایش یافته و منجر به خوردگی و ایجاد رسوب در آنها می شود و در نهایت سیستم از کار می افتد و در این حالت باید سیستم را از سرویس خارج نمود و آن را با روشهای بهسازی آماده سرویس مجدد نمود.

به منظور کاهش این مسئله باید آب دیگهای بخار از نوع  BFW  بوده که از یک سری مرحلة تصفیه  گذشته و میزان ناخالصیها و مواد باقی مانده موجود در آن به حداقل حالت ممکن رسیده باشد.

آب مورد استفاده در پالایشگاهها و یا نیروگاهها با توجه به دسترسی این سیستمها به منابع آبی در منطقه ای که پالایشگاه یا نیروگاه مد نظر در آن قرار گرفته است ، مثلاً در عسلویه از آب دریا برای این منظور استفاده می شود و بنا به ماهیت آب موجود که با استفاده از آزمایشات کنترل کیفی مشخص می شود مراحل تصفیة آب را تعیین می کنند.

دیگ بخار به عنوان تولید کنندة بخار شامل دو قسمت تأمین کننده آب و تأمین کننده حرارت(کوره) است. سوخت و هوا در کوره که بخشی از دیگ بخار می باشد سوزانده شده و گازهای داغ حاصـل از احتراق  (Flue gas) در اطراف المنتهای دیگ جریان پیدا کرده وحـرارت خـود را قبـل از خـارج شدن از میان کانال خروجی و تخلیه به اتمسفر، به آب می دهد .

قیمت انواع دیگ بخار|اجزای دیگ بخار|اصول دیگ بخار|دیگ بخار صنعتی

7- اجزای دیگ بخار:

جهت استفاده صحیح و ایمن از دیگ بخار، آشنایی با اجزا و تجهیزات مختلف دیگ و همچنین عملکرد و کارایی هر یک ضروری است. در ادامه به معرفی و آشنایی با عملکرد برخی از تجهیزات اصلی دیگ بخار خواهیم پرداخت:

1- مشعل دیگ بخار

  مشعل دیگ بخار، یکی از اجزاء اصلی ولی جدا از دیگ بخار بوده که پس از ساخت دیگ بخار بر روی آن نصب می­ گردد. عملکرد اصلی مشعل تبدیل سوخت به انرژی حرارتی می باشد. دیگ های بخار می تواند با مشعل با سوخت های مختلف کار کند. مهمترین سوخت های مصرفی در دیگ ها گاز ، گازوئیل و مازوت می باشد.  بنابراین امکان انتخاب دیگ با مشعل گاز سوز، گازوئیل سوز، دوگانه سوزِ گاز و گازوئیل و سه­ گانه سوزِ گاز و گازوئیل و مازوت فراهم می باشد.

2- پمپ دیگ بخار

وظیفه پمپ در دیگ بخار تامین و تزریق آب مورد نیاز به دیگ می باشد. پمپ باید بتواند مقدار آبی که در دیگ به بخار تبدیل می­ گردد را جبران نموده و از کاهش سطح آب دیگ جلوگیری نماید. پمپ تغذیه دیگ­های بخار معمولاً از نوع طبقاتی و استنلس استیل می باشد.

نصب یک صافی در مسیر ورودی به پمپ جهت جلوگیری از ورود هرگونه ذرات خارجی موجود در آب به پمپ ضروری است.  همچنین بعد از پمپ نیاز به یک شیر یکطرفه بوده تا از برگشت بخار از دیگ به پمپ و آسیب رساندن به پمپ جلوگیری نماید.(شیر یکطرفه بعد از پمپ در کارخانه نصب گردیده است.) لازم است از کارکردن پمپ  بدون آب جلوگیری نمایید.

3- شیر تغذیه دیگ بخار

شیر تغذیه بعد از پمپ و قبل از دیگ نصب می­ گردد. این شیر دارای یک عدد یکطرفه (Check Valve) بوده و از برگشت آب یا بخار به داخل پمپ جلوگیری می نماید.  (به دلیل اطمینان بیشتر، در دیگ های بخار تولیدی گروه صنعتی انصار معمولاً یک عدد شیر یکطرفه بین فلنجی استنلس استیل اضافی نیز قبل از شیر تغذیه نصب می­ گردد.)  این شیر باید دائما در حالت کاملاً باز بوده تا آب به راحتی وارد دیگ گردد. بعد از آبگیری و قطع پمپ نیز شیر یکطرفه از برگشت آب یا بخار به پمپ جلوگیری می­نماید.

اپراتور باید با کنترل حرارت لوله ارتباطی بین شیر تغذیه و پمپ  از عدم برگشت آب و بخار به پمپ مطمئن گردد. این کار بلافاصله بعد از خاموش شدن پمپ باید صورت گیرد. در صورت برگشت آب و بخار به داخل پمپ سریعاً بایستی شیر تغذیه را بسته و از ورود آب و بخار به پمپ جلوگیری به عمل آید. سپس پیچ های قسمت یکطرفه را باز نموده و شیر یکطرفه را از هرگونه جرم یا رسوب که مانع عملکرد صحیح شیر  گردیده است پاک نموده و مطمئن شوید سطوح آب بندی خراش یا خوردگی نداشته باشند.

اگر سطح آب در مخزن تغذیه یا دی اریتور بالاتر از سطح آب دیگ است هنگام خاموش بودن و عدم وجود فشار در دیگ، شیر تغذیه را ببندید تا آب از مخزن به دیگ وارد نشده و لبریز نگردد.

4- نشان دهنده سطح (آبنما) دیگ بخار

نشان دهنده سطح (Level Indicator) یا آبنما وظیفه نمایش سطح آب درون دیگ را به عهده دارد. متناسب با ظرفیت دیگ و مطابق استاندارد تعداد آبنما های دیگ یک یا دو عدد خواهد بود. نشان دهنده های سطح آب به دو صورت مغناطیسی و یا شیشه ای تولید شده که استفاده از هر یک مزایا و معایب خود را دارا می باشد.

از آنجا که مشاهده سطح آب توسط اپراتور از اهمیت ویژه ای برخودار است لازم است همواره شیشه محافظ و لوله شیشه ای آبنما تمیز نگه داشته شود. جهت اطمینان از عملکرد صحیح و تمیز نمودن محفظه آبنما لازم است به صورت دوره ای شیر تخلیه زیر آب نما باز شده تا محفظه از رسوبات پاک گردد.

5- کنترل کننده سطح دیگ بخار

کنترل کننده سطح یا لِوِل کنترل (Level Control) وظیفه کنترل سطح آب درون دیگ را به عهده دارد. متناسب با ظرفیت دیگ و مطابق استاندارد تعداد کنترل کننده های سطح دیگ یک یا دو عدد خواهد بود. این کنترل کننده ها به گونه ای طراحی شده اند که کلیه کنترل های لازم برای خاموش و روشن کردن پمپ تغذیه، روشن و خاموش کردن مشعل و اخطار سطح پایین آب ( متناسب با سطح آب درون دیگ) را به طور اتوماتیک انجام دهد.

هنگامی که در اثر تبدیل آب به بخار، سطح آب از حد مشخصی (Low Water) درون دیگ پایین تر آید این کنترل کننده ها توسط تابلو کنترل به پمپ تغذیه فرمان داده و با روشن شدن پمپ، موجب افزایش سطح آب درون دیگ می­ گردند. با افزایش سطح آب و رسیدن به سطح مشخص شده (High Water) مجدداً فرمان قطع پمپ تغذیه صادر می­ گردد. این سیکل در صورت عملکرد صحیح دیگ تکرار می­ گردد.

اگر به هر دلیل پس از کاهش سطح آب، عمل آبگیری مجدداً انجام نگرفته و در اثر ادامه کارکرد دیگ، سطح آب از سطح خیلی کم (Low-Low Level) پایین تر آید جهت جلوگیری از بی آبی و سوختن دیگ، ضمن به صدا درآمدن آژیر هشدار، به مشعل فرمان قطع داده خواهد شد.

6- شیر تخلیه کنترل سطح (شیر تخلیه مرحله ای) دیگ بخار

این شیر که در زیر کنترل کننده های سطح نصب شده و به آن شیر تخلیه مرحله ای یا شیر زیر موبری نیز می­ گویند، وظیفه پاکسازی و تخلیه کامل محفظه شناور و اتصالات آب و بخارِ کنترل سطح از رسوبات را به عهده دارد.

مراحل تخلیه شیر امکان پاکسازی مسیر ورودی آب (به پایین لول کنترل)، مسیر ورودی بخار (به بالای لول کنترل) و همچنین محفظه شناور لول کنترل را به وجود می آورد. تخلیه این ارتباطات به صوت جداگانه در مراحل مشخص عملکرد شیر صورت می گیرد.

در حالت عملکرد نرمال شیر، دستگیره شیر تا آخر (خلاف جهت عقربه های ساعت) باز می باشد. لازم است برای عملکرد صحیح این شیر و کنترل کننده سطح، روزانه حداقل یکبار شیر را کاملاً بسته (در جهت عقربه های ساعت) و مجدداً باز نمایید تا داخل محفظه شناور و مسیر شیر زیر موبری کاملاً عاری از رسوبات گردد.

آب مورد استفاده برای دیگ های بخار بایستی از نظر املاح در حد استاندارد باشد با این وجود در صورت عدم استفاده به موقع و روزانه از شیر زیر موبری مسیرهای ارتباطی آب و بخار به لول­ کنترل و همچنین محفظه شناور در اثر رسوبات مسدود شده و باعت عدم عملکرد صحیح لول­ کنترل و در نتیجه پایین آمدن سطح آب و حتی گاه سوختن دیگ می­ گردد.

7- پرشر سوییچ دیگ بخار

وظیفه پرشر سوییچ (Pressure Switch) تنظیم و کنترل فشار دیگ می باشد. (تنظیم فشار دیگ در درجه اول باید بر اساس فشار طراحی دیگ و سپس متناسب با نیاز مصرف کننده صورت گیرد.) دیگ های بخار متناسب با ظرفیت و مطابق استاندارد دارای دو یا سه عدد پرشرسوییچ می باشد.

8- سیستم کنترل دیگ بخار

پرشر سوییچ شماره (۱)، پرشر سوییچ حد (on/off) مشعل بوده و هرگاه فشار از حد  نرمال بالاتر رود، فرمان خاموش شدن مشعل را خواهد داد و سپس با پایین آمدن فشار، فرمان روشن شدن مشعل را صادر می نماید.

پرشر سوییچ شماره (۲)، پرشر تنظیم شعله مشعل بوده و با توجه به فشار تنظیمی، شعله مشعل را از شعله بلند به شعله کوتاه به صورت دو مرحله ای یا تدریجی تنظیم می­کند. (در دیگ های کوچک و مشعل های تک مرحله ای این پرشر سوییچ وجود ندارد.)

پرشر سوییچ شماره (۳)، پرشر سوئیچ اطمینان بوده و در صورتی عمل می نماید که پرشر سوییچ شماره(۱) عمل نکرده باشد. در این صورت همزمان با به صدا درآوردن آژیر دیگ، به مشعل فرمان خاموش خواهد داد. فشار پرشر سوییچ اطمینان معمولا اندکی بالاتر از پرشر سوییچ حد تنظیم می گردد.

توجه داشته باشید که در قسمت بالای پرشر سوییچ ۲ عدد پیچ وجود داشته که یکی مربوط به کم و زیاد کردن فشار و دیگری که روی آن کلمه دیفرانسیل نوشته شده جهت کم و زیاد کردن حساسیت پرشرسوییچ بکار می رود. به طور مثال در صورتی که دیفرانسیل روی ۲ بار تنظیم شده باشد در صورتی که مشعل در فشار ۸ بار خاموش گردد مجدداً با اختلاف ۲ بار (عدد دیفرانسیل) یعنی روی۶ بار روشن می­ گردد.

9- مانومتر دیگ بخار

مانومتر(Manometer) یا فشار سنج که بر روی کلکتور لوازم کنترلی نصب گردیده است وظیفه نمایش فشار بخار دیگ را به عهده دارد.  پیشنهاد می­گردد برای اطمینان از عملکرد صحیح و نمایش دقیق فشار توسط  مانومتر، به صورت سالانه عملیات کالیبراسیون انجام گیرد.

قیمت انواع دیگ بخار|اجزای دیگ بخار|اصول دیگ بخار|دیگ بخار صنعتی

10- سنسور دمای آب و اگزوز دیگ بخار

دیگ های گروه صنعتی انصار مجهز به دو عدد ترموکوپل و ترموستات دیجیتال جهت دمای آب و اگزوز بوده که با نشان دادن دمای آب و اگزوز بر روی تابلو کنترل ، در صورت افزایش دمای هریک از ترموستات­ها به بالاتر از دمای تنظیم شده، با خاموش کردن مشعل از آسیب دیدن دیگ جلوگیری می­نماید. ( این مشکل معمولا به دلیل رسوب گرفتن دیگ یا کم آب شدن دیگ رخ خواهد داد.)

11- شیر اطمینان دیگ بخار

وظیفه شیر اطمینان (Safety Valve) کاهش فشار دیگ به صورت مکانیکی می باشد. متناسب با ظرفیت دیگ و مطابق استاندارد، نصب یک یا دو عدد شیر اطمینان بر روی دیگ بخار اجباری می باشد. شیر اطمینان می تواند به صورت تک یا دو فنره باشد.

در صورتی که به هر دلیل هیچ یک از سیستم های الکترونیکی کنترل دیگ عمل ننماید و فشار دستگاه از حد مجاز فراتر رود، جهت جلوگیری از انفجار، شیرهای اطمینان نصب شده بر روی دیگ به صورت مکانیکی وارد عمل شده و و با خروج بخار اضافه و کاهش فشار از بروز حادثه جلوگیری می نماید.

در حالت عادی درون شیر اطمینان، یک دیسک روی نشیمنگاه توسط یک فنر در حالت بسته نگه داشته شده است. هنگامی که فشار سیستم از فشار مطلوب بالاتر می رود، فشار ناشی از سیال به دیسک فشار آورده و بر نیروی ناشی از فنر غلبه کرده و دیسک را بلند می نماید. با بلند شدن دیسک، سیال از کناره های دیسک خارج شده و هنگامی که دوباره فشار سیستم به حالت ایمن بازگردد، دیسک مجدداً به حالت بسته بر می­ گردد.

لازم است کارکرد شیر اطمینان به صورت مرتب کنترل شود. در غیر این صورت ممکن است مسیر خروج بخار رسوب گرفته و رسوب مانع باز شدن به موقع شیر اطمینان و تخلیه بخار اضافی در دیگ گردد که در این صورت حتی احتمال انفجار وجود خواهد داشت.

جهت اطمینان از عملکرد صحیح شیر اطمینان لازم است به صورت منظم و حداقل هفته ای یکبار اهرم شیر اطمینان را به صورت دستی به مدت ۱۰ ثانیه کشیده، تا ضمن اطمینان از عملکرد شیر، از رسوب گرفتگی قطعات جلوگیری شود. (به همین دلیل نصب و استفاده از شیرهای اطمینان بدون اهرم بر روی دیگ های بخار به هیچ عنوان توصیه نمی­ گردد.)

تنظیم فشار عملکرد شیر اطمینان توسط پیچ تنظیم فنر صورت می گیرد. این فشار معمولا حداقل ۵% بالاتر از فشار کاری دیگ بوده و در کارخانه سازنده شیر اطمینان تنظیم شده است. مکانیزم تنظیم فشار توسط یک درپوش و یک پین قفل کننده از دسترسی افراد غیر مجاز جلوگیری می نماید.  در صورت نیاز به تنظیم مجدد این کار باید توسط نیروی متخصص انجام گیرد.

12- شیر اصلی خروج بخار

در دیگ های بخار این شیر به عنوان شیر اصلی در مسیر خروج بخار در قسمت فوقانی دیگ، به منظور قطع، وصل و تنظیم جریان خروج بخار نصب می­گردد.

اگر در مجموعه ای چند دیگ بخار بصورت همزمان بکار گرفته شده است، لازم  است بعد از خروجی شیر اصلی هر دیگ، یک عدد شیر یکطرفه مناسب نصب شده تا در صورت افت فشار هر دیگ، از برگشت بخار به دیگ و ایجاد شوک های ضربه ای به بدنه شیر و دیگ بخار جلوگیری نماید.

13- شیر تخلیه دیگ بخار

این شیر به عنوان شیر تخلیه (Drain Valve) در پایین ترین نقطه انتهایی دیگ بخار ، جهت  زیر آب زدن (Blow Down ) وتخلیه آب و رسوبات نصب می گردد. لازم است شیر تخلیه نسبت به زمان فعال بودن دیگ حداقل هر ۴ ساعت یکبار در حالتی که دیگ تحت فشار است به مدت ۱۵ ثانیه باز شده تا رسوبات داخل دیگ تخلیه و از تجمع رسوبات جلوگیری گردد. استفاده از یک شیر پنوماتیک تایمردار به صورت اتوماتیک جهت انجام منظم عملیات زیر آب زدن توصیه بعد از شیر تخلیه اصلی توصیه می­گردد. (این عمل به خصوص در زمان استفاده از رسوب زدای مغناطیسی اهمیت بیشتری خواهد داشت.)

14- شیر نمونه گیری دیگ بخار

با توجه به اهمیت کیفیت آب مصرفی و میزان سختی آن در دیگ های بخار، شیر نمونه گیری جهت سهولت در نمونه برداری و آزمایش آب دیگ استفاده می­گردد.

9- قیمت انواع دیگ بخار :

قیمت دیگ بخار و بررسی عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت انواع دیگ بخار و بویلر صنعتی عوامل متعددی روی قیمت دیگ بخار و بویلر صنعتی تاثیر گذار هستند که عبارتنداز:

نوع بویلر صنعتی، ظرفیت دستگاهها (قیمت دیگ بخار با ظرفیت 100 کیلو، 500 کیلو، قیمت دیگ بخار یک تن، دو تن سه تن و پنج تن بخار در ساعت)، فشارکاری تجهیزات بخار، انتخاب نوع مشعل بویلر ، نوع سوخت، تجهیزات بکار رفته، کاربرد، راندمان، استاندارد، نگهداری، خدمات پس از فروش، بیمه نامه و نحوه ساخت که منجر به انفجار نشود

اکثر افراد بدنبال بویلر صنعتی با هزینه کمتر هستند تا بتواند در صنعت و کار خود از آن استفاده کنند. و هیچ گونه اطلاع فنی از آن ندارد. که چرا هزینه این بویلر کمتر است. و متاسفانه اقدام به خرید میکنند. اما قبل از خرید باید از تمامی جزئیات در مورد قیمت دیگ بخار را مطالعه کنید. تا بتوانید یک بویلر صنعتی با راندمان و طول عمر بالا داشته باشید. از همه مهم تر خدای نا کرده مشکلی از قبیل انفجار یا خرابی در بویلر صنعتی که خریداری میکنید بوجود نیایید.

قیمت انواع دیگ بخار|اجزای دیگ بخار|اصول دیگ بخار|دیگ بخار صنعتی